Friday, June 22, 2007

1 ½ kilo godis för söta framtidsdrömmar och 1 ½ kilo orm för framtida mardrömmar.

Idag firade jag midsommarafton genom att köpa 1 ½ kg indiskt godis till arbetarna här. Jag satte mig med mina män och pratade en stund. Vi kom in på ämnet ORMAR. Det är ett läskigt ämne! Jag frågade om de ser mycket ormar här.
Ha! Skrattade Asse. Såklart!
Usch fy. Jag ville knappt fråga vidare men jag blev som vanligt för nyfiken.
- När är det ormperiod här?
- Under monsunen är det fler ormar än vanligt, berättade Långben. Men annars kan man inte säga att det finns någon ormsäsong här. Det är alltid ormsäsong i Indien.
- Jaha.
Sedan skrattade vävarna och jag frågade Långben om översättning.
- Jo, de säger att en gång när Asse satt och vävde så föll en orm genom taket ovanför och landade på hans väv!
Musse skrattade och tittade på mig. Jag tittade på honom och ryste med hela kroppen.
- Uhhhhh! utropade jag och han skrattade förtjust…..
Jag kommer INTE att sitta bredvid dem när det regnar! Jag tror att jag även föredrar att det regnar paddor än ormar.

Och sedan tittade alla på andra stället konstigt på mig när jag plockade sju sorters blommor i trädgården. Är lite spänd inför natten. Men såklart, det kommer nog inte funka eftersom jag inte klättrat över några gärdsgårdar. Dessutom se min bukett ut som om den är köpt, den ser inte autentisk ut. Men det är den ju! Jag undrar vilken sorts hybriddröm jag kommer att ha inatt. Jag har bara drömt en gång om någon jag varit kär i. Alltså då pratar jag bara om midsommarnätter då jag har haft blommor under kudden.
Sedan ringde jag massa samtal och frågade folk vad de gjorde i Sverige, jag var ganska avundsjuk. Jo, vi ska precis äta sill. Ja, vi ska precis åka iväg och dansa runt midsommarstången. Och så tänkte jag på er som satt vid Saltholmen för där hade jag helst velat vara! Eller om ändå A hade varit här, då hade vi kunnat sitta på taket och dricka litegrann vodka! A! Jag saknar dig här!
Men istället satt jag och åt lunch i ett slutet muslimsk rum med en mango och tjuvkikade ut mot gatan utanför där en glassförsäljare klingade med bjällror för att tala om sin närvaro. Gemytligare än Glassbilsljudet som i och för sig inte är en dålig melodi. Och just nu sitter jag och surfar om Varanasi på svenska, vilket jag inte gjort innan. På hemsidan kan man läsa följande om min stad:
"Nu ska man inte tro att Varanasi är en fin liten stad på grund av dess helighet. Det är faktiskt tvärs om. I staden bor ca 1,4 miljoner människor och bebyggelsen är risig, på gränsen till fallfärdig, men har ändå sin charm. Den inre delen av staden är trång och rörig. Här kan man enbart ta sig fram till fots och du kommer garanterat gå vilse många, många gånger innan du hittat rätt!"
Ja! Och då är staden ändå en STAD och inte ett samhälle som där jag jobbar och bor. Dammhögsstaden är Varanasi om Varanasi är New York…

1 comment:

Unknown said...

en liten tröst är att i Göteborg är det regn och grått, så det blev ingen saltholmen utan en lite överförfriskad lägenhetsfest som hade varit roligare med dig närvarande! kram