Saturday, March 24, 2007

Att vakna före bönesång och somna efter rap och cocacola

20 mars. Nu ska jag göra mig iordning för chaffisen kommer snart och hämtar mig. Jag ska till huset och äta frukost med I&J och så ska jag ju flytta in i deras gästrum idag.
Jag vaknade kl tre inatt och kunde inte somna om. Jag låg och tänkte tills fem då det började ljusna tror jag. Då tystnade ac:n vilket var skönt. Jag trodde nämligen att ac:n visserligen var på, men att det även regnade ute! Men helt plötsligt tystnade ac:n och allt blev tyst. Sedan började en man sjunga utanför och det var på något sätt helt underbart. Det märks att man är ute på landet. Inga ljud, och när man väl hör dem så går de att urskilja utan att det blir ett sorl. Fantastiskt.
Jag öppnade kylen och tog ut en iskall mangojuice. Det var så gott. Sedan blev jag nyfiken på hur det såg ut utanför då det ju var mörkt när jag anlände till hotellet igår. Jag kikade ut genom gardinen och där var en gård med några människor som ordnade med morgonbestyren. Någon diskade, någon var vid korna. En liten flicka i kanske 10-12 årsåldern satt lite längre bort och vilade. Jag tror hon fick syn på mig. Jag kikade bara fram med huvudet litegrann. Hon tyckte nog med det var spännande.
Jag kunde inte sluta kika, så jag stod där kanske en halvtimme och kröp sedan upp i sängen igen.

Senare:
Nu har vi kommit hem från jobbet och kl är kvart i sju. Idag har jag fått åka till jobbet och träffa D&V på designkontoret samt alla provvävarna. V, eller Långben, är modedesigner i botten och D är designkoordinator. Det ligger mitt i stan, så ett stort nöje är att åka dit om morgnarna och titta på folk.. Jag var nästan lite nervös för alla som jobbar här har tydligen pratat så länge om den nya designern som ska komma! Men det gick bra och det som som sagt förvånade mig och gjorde mig glad var att det kändes tryggt. Det är ju ändå en väldigt viktig grej om jag ska klara av att bo och jobba här som enda ickeindier. Men det kändes bra och det var en bra stämning.

Senare kl 23.20
Nu har vi haft en mysig kväll, I&J& jag! Vi åt och pratade och tittade lite på indisk tv och roliga reklamer. Bl a en från coca cola där en efter en på ett tåg började rapa och i mitten gick en cocacola-försäljaren. I slutet började han med rapa och tog sig generat för munnen men började sedan skratta. Och sen började alla andra en efter en att skratta och titta på varandra lite överspelat och hjärtligt. Alla rapande människor skrattade i samförstånd, det var ju tokigt det här!
Underbart rolig reklam!
Nu sover jag i gästrummet. Är osäker på om vakterna kan se in. Jag hör dem prata. Det är något obehagligt, jag vet ju inte vilka de är! Nu ska jag lägga mig så jag kan gå upp lite tidigare än I&J imorgon och bara ha tid för mig själv att titta ut på allt som händer här om mornarna. Det är ju så spännande!

1 comment:

Anonymous said...

Good for people to know.